Jemné Raw v otázkách a odpovědích

V tomto článku přináším odpovědi na otázky, které mne provází celé období, co jím raw jídlo.

Co je raw výživa? V čem je jiná?

Je to syrové jídlo, kam patří pouze potraviny, které buď nebyly tepelně zpracované nebo u zpracování byla použita maximální teplota 42°C.

Pro vědecky orientované: Uvádí se, že syrová strava je bohatá na vitamíny, minerály, enzymy, vlákninu a antioxidanty, které nebyly zničené tepelnou úpravou, a které jsou potřebné pro naše tělo.

Jednoduše jíš potraviny tak, jak v přírodě vyrostly.  Přirozeně tu vyřadíš z jídelníčku lepek, protože syrové obilí moc chutné není.  Můžeš jíst i syrové maso, vejce, anebo být vegetariánským nebo veganským vitariánem.

Jídla chutnají samozřejmě jinak. Jsou výrazněji barevná, jinak voňavá. Velká pestrost syrových jídel je dána větší možností upravovat je i když jsou hotové. Jiná je trvanlivost jídel.

A proč Jemné Raw? V čem je jedinečné?

Jemné Raw je veganské a jednoduché, tím je jemné k přírodě i tělu. Tvoří ho v základu ovoce, zelenina, oříšky a semínka. Jedinečné je ve skladbě receptů, které jsou tvořené jednoduše podle principu minima ingrediencí, v kombinacích které jsou lehce stravitelné a které si vystačí s jednoduchou výbavou v kuchyni a třeba i bez elektriky.  Jemné Raw následuje intuici, naši vnitřní moudrost a hlas těla, které nejlíp zná naše jedinečné potřeby.

V čem je raw jídlo neboli vitariánství tak dobré?

Syrová strava je bohatá na živiny v přírodní podobě a tím podporuje přirozené regenerační a léčivé procesy v těle, jeho obranyschopnost. Tělo je plné energie a více vitální, odtud pochází i název pro vitariánství.

Syrové přírodní jídlo se někdy nazývá ŽIVÉ, jelikož opravdu oživuje tělo, které díky původnímu přírodnímu složení, které nebylo chemicky pozměněno vařením, nemusí dávat tolik energie do zpracování uměle pozměněného jídla. Proto se tělo rychleji léčí. Vždyť to, že při nemoci pomáhá ovoce, je všeobecně známé. Kromě toho pozoruji, že mnoha lidem pomohla syrová strava upravit hmotnost těla.

Syrovost je pro tělo přirozená. I naše tělo je ze zvířecí říše a tam se prostě jídlo nevaří, nýbrž jí syrové. Oheň je v přírodě vzácný a ani naši předkové tolik jídlo tepelně nezpracovávali a jinak uměle neupravovali, jako se tomu děje v dnešní době.  Je možné používat tepelné zpracování, ale stejně vzácně, jako je tomu v přírodě.

Jak jíš a z čeho se skládá tvůj jídelníček?

Můj jídelníček je složen ze syrového a sušeného ovoce, zeleniny a ořechů, semen, medu, koření a bylinek, a mění se podle ročního období, i podle toho, co je k dispozici a současně co potřebuje mé tělo i duše. Když mám na něco silnou chuť, prostě to tělu dopřeju, nebo mu nabídnu alternativy a čekám, na jeho odpověď, co si zvolí.

Neřídím se nějakým pevně daným harmonogramem. Jen jsem vypozorovala, že ráno často nejím vůbec. (Dříve sotva jsem vstala, potřebovala jsem se pořádně nacpat :).  Dopoledne a v poledne jím raději ovoce, chutě směřují spíše ke sladkému, odpoledne a večer buď podobně sladce pokračuji nebo přijde chuť na něco nesladkého, zeleninového či hutného. Ráda jím to, co příroda nabízí úplně bez kuchařských úprav.

Vitariánství mě otevřelo k větší důvěře v přírodu, a tím i k větší svobodě, protože jsem se přestala bát leccos si v přírodě uždibnout a sníst to v čistě přírodní podobě tím překročením omezujících domněnek, že tohle syrové škodí, nebo to není chutné, nebo vás to nevyživí a špatně se to stráví. “Přežila” jsem ochutnání syrového žampiónu, a objevila, že kolem mne roste mnoho jedlých a chuťově zajímavých divokých bylin a květů. Objevila jsem, že cukety jsou velmi lahodné syrové i většina druhů dýní, které vydrží vydrží dobře uskladněné přes zimu až do jara.

Co vaříš rodině?

Rodině jídla klasicky vařím, a dávám jim to, co mají rádi. Manžela i děti nechávám jít jejich vlastní cestou. Jsem toho názoru, že jim mohu být pouze inspirací. Manžela například zaujalo avokádo a rád si jej jen tak rozpůlí, vyndá pecku, posype čili, lehce osolí a dlabe ho lžičkou k pečivu místo sýra. Já to dělám podobně pouze bez pečiva a soli, v kombinaci se zeleninou, salátem a bylinkami.

Jak na vitariánská jídla reagují tvoje děti?

Obě jinak, neboť oběma chutná něco jiného. Starší dcera, která zažila těhotenství u maminky, která jedla na 90 % vařené jídlo a v prvních měsících života jí podle rad odborníků přikrmovala vařeným jídlem, k syrové stravě příliš netíhne, více ji baví strava tatínka. Nejvíc je nadšená z raw pamlsků – raw banánové zmrzliny, raw čokolády, čokoládových raw dortů a tyčinek. Ráda má i domácí raw kečup a makové mléko zmixované s banány.

Syn je jiný, jako první jídlo chtěl hlavně jablíčka, nejlépe celá, neloupaná. Kaše a podobné dobrůtky pro nejmenší dětičky, které jsem úspěšně připravovala dcerce, odmítal a dojídala jsem je celé já.  Je to milovník ovoce, který rád uždibuje zelené lístečky bylinek a rostlin na zahradě, odvážně vypije i to divné zelené pití (např. umixovaný banán se špenátem), nad kterým se dcera rovnou šklíbí. Je přirozeně otevřený k raw, ale momentálně vesele jí pečené brambory, pizzu a vůbec prozkoumává i vše ostatní, co jí lidé v jeho okolí.

Jak na změnu stravování zareagovalo tvoje tělo?

Přílivem energie, rychlou regenerací sil. Líbilo se mi, že po jídle cítím bystrou a ne otupělou, ospalou hlavu. Jen podzim nebyl nejlepší pro začátek, takže v zimě přišla na chvilku krize. Nadmulo se mi břicho, dostala jsem zácpu a zhubla jsem.  Jenže pozitivní výrazně převažovalo, a proto jsem se zaměřila na to jak pomoci trávení. Inspirovala jsem se dělenou stravou a přírodní jednoduchostí, přestala jsem jíst vařené jídlo a také jsem si dala dostatek prostoru pro trávení, aby nestrávené jídlo v těle nekvasilo nebo nehnilo. Pomohlo to. Trávení se srovnalo.  Zjistila jsem například, že mi každodenní ranní vitariánské smoothie nesedí a tak jsem ho přestala pít. Uzpůsobila jsem si raw podle sebe a podle jednoduchosti s jakou jí zvířata v přírodě.

A máš dost energie, když jíš jen ovoce, zeleninu a semínka?

Ano, víc než dost. Syrová strava moje tělo přímo energií nabíjí. Je to jeden z výrazných účinků, kterého si snad všiml každý, kdo raw jídlo pár dnů zkusil jíst. Najednou nepotřebujete tolik spát, vydržíte delší cesty za volantem, chce se vám více hýbat, být aktivní a také se rychleji regenerujete, když třeba něco přeženete a unavíte se nebo chytnete nějaký vir. Jste pořád zdraví, a velmi vzácně vyskytující se nemoci trvají den, dva.

Jelikož potraviny nejsou tepelně upravené, jsou v nich zachovány veškeré vzorce a enzymy, látky tak, jak je příroda stvořila. I když mnozí tvrdí, že je syrové jídlo je těžko stravitelné, vyzkoušela jsem, že tomu je naopak. Logicky: Tělo nestojí tolik energie k tomu,aby se vypořádalo s pozměněnou strukturou vařené stravy. A v pokrmech jsou zachovány látky, které pomáhají trávení potravin, které se při vaření ničí.

Mnoho vitariánů potvrdí, že s touto stravou prostě energie roste. Sama jsem vyzkoušela. Je to takový přírodní energetický drink.

Co děláš, když se chceš dosyta najíst? Čím nahrazuješ hutné jídlo, jako je například maso?

Otázka je, co je to stav nasycení? Je to stav svěží pohody v těle? Nebo stav těžkého břicha a otupělé hlavy? Je tu i otázka co je to hlad? Kručení v břiše se zaměůje za hlad a přitom je to jen projev trávení. Hlad je až výrazný diskomfort v těle, projevující se únavou a napětím v těle.

Když jsem meditativně vnímala tělo, uvědomila jsem si, že nasycení není závislé na množství jídla, tuků, bílkovin, cukru, ale více na pocitu rovnováhy. Tělo potřebuje dodat přesně to, co potřebuje, ale často to není ani jídlo, stačí mu spánek, klid, voda, pohyb, hlubší dech, pohoda v duši. Když jsme mimo soulad, a bolí vás duše, pronásledují nás stále chutě a jíme, i když už tělo je nacpané a říká dost.

U živé stravy se zpočátku může stav nenasycenosti objevovat větší, protože jste zvyklí na tíživý a otupělý pocit po vařeném jídle, který u tohoto veganského přírodního jídla bez úprav nenastává, nebo nastává velmi zřídka.

Mnoho z nás totiž stále věří myšlence, že je najezený, až když cítí takovou tu těžkou cihlu v břiše. Ale pro mě je jídlo od toho, aby nám energii dodávalo, a ne bralo.

Když jste více bdělí, může to být i nepříjemné, protože najednou vnímáte i problematické myšlenky a emoce, které jste dříve zajedli. Raw strava mě vyzvala emoční nepohodu řešit i jinak než jídlem.

Když už tělo potřebuje něco hutného, volím oříšky nebo semena.  Například lněné semínko nebo mák jsou takové české vyživující superpotraviny. Výborná je i pohanka.

A jak se zahřeješ? To už nikdy nejíš teplé jídlo? A nedáš si ani čaj?

Syrová strava se sice tepelně nezpracovává, ale dopřát si teplé jídlo můžete i když jíte syrové jídlo. Teplota 42°C je taková teplota, při které pijeme čaj a jíme polévku. Vždyť  nikdy nejíme jídlo ani nepijeme nápoje vařící, to si pak spálíme jazyk. Tuto teplotu poznáte i bez teploměru tak, že v ní udržíte v klidu ponořený prst.  Kdo miluje přesnost, může si koupit teploměr, osobně nehlídám úzkostně teplotu kvůli živinám.

Raw strava pro mne není klec, a tak si příležitostně dopřeju i vařené teplé jídlo, tedy i čaj, když se mi s láskou nabízí a současně na něj dostanu opravdu chuť.

Navíc na syrové jsem si zvykla tak, že si teplé jídlo dopřávám málokdy a samozřejmě spíše v zimě. Mé tělo si samo říká, co chce.

Které potraviny kupuješ?

Čerstvé i sušené ovoce, zeleninu, oříšky a semínka, med, když to jde, tak nejlépe nestříkané a kvalitní. Občas jsou i v supermarketech. Najdete je ale hlavně na farmářských trzích, v bio prodejnách, na vaší zahrádce nebo na zahradě souseda, a v lese. Dívejte se kolem a možná s překvapením zjistíte, kolik je jídla kolem vás.

Kolem nás roste mnoho jedlých a chutných divoce rostoucích bylin a listů, které bohatě a zdarma nahradí drahé zelené superpotraviny v prášku.

A pro pohodu kupuji i běžně dostupné potraviny. Mango a avokádo jsou například známé tím, že jsou nestříkané i když nemají nálepku bio.

Je příprava jídel jednodušší nebo potřebuješ stejně času, jako na klasické vaření, aby jsi jednotlivé suroviny zpracovala?

Jasně, u raw jídla miluju právě tu jednoduchost, a rychlost přípravy, často ani nepotřebuju kuchyňské náčiní, stačí si vzít banán, jablko, pomeranč nebo dlabat avokádo řapíkatým celerem.

Ale podobně jako u vařených jídel i zde můžete jít cestou složitější a časově náročnější, kdy potřebujete být vyzbrojeni sušičkou, odšťavňovačem, spiralizérem a vysokorychlostním mixérem.

Jednodušší mi přišlo použít k sušení to, co už doma mám – tedy troubu a topení, a opatřit si jen vysokorychlostní mixér hlavně kvůli zmrzlině, neboť dcerka ji miluje a tak se u nás připravuje ve větším množství.  Tyčový ani obyčejný mixér na takovou frekvenci ve velkém množství prostě nestačí. Už jsem již pár skvělých tyčových mixérů odrovnala.

Co tě přivedlo k rozhodnutí jíst raw a proč u této stravy stále zůstáváš?

Myslím, že jsem si vitariánství přivolala, když jsem vyslala do éteru žádost, abych  se cítila líp, zbavila se migrén se zvracením a únavy z péče o děti a z kojení a mohla žít naplno.

A  také k tomu přispěli i trochu mé děti. Když jsem svého syna nosila v bříšku, zažívala jsem poprvé v životě neobvykle velké chutě na syrové saláty. Současně v létě moje horkokrevná dcerka vyžadovala mimořádně často mražené sladkosti, hledala jsem proto pro ni na youtubu domácí přírodnější verzi a našla jsem video jednoho německého raw tatínka pěti vitálních dětí, které chroupaly mrkev a s chutí sály brčkem zvláštní zelený nápoj, na který jsem dostala obrovskou chuť.

Rodina tohoto sympatického tatínka mě zaujala, takže jsem skoukla i další videa, kde připravovali lákavá jídla ze syrové zeleniny a ovoce, která jsem zkusila a kupodivu mě i chutnala. Všimla jsem si, že od té doby  jsem nepotřebovala spát i během dne, a naopak od té doby jsem v rodině první vzhůru. Cítila jsem v těle energii, kterou jsem při kojení dcerky nezažila.

Takže jsem se o vitariánství začala zajímat víc. Nyní jím z 90% raw stravu. Moje pleť je mnohem čistší, zmizely vůbec ty obrovské rýmy, které jsem měla každou zimu, ani celoroční rýmu, kterou jsem mívala odmala. Zlepšil se mi zrak.

Velkou úlevou pro mne je, že mi s raw postupně ubývalo dnů s migrénami, při kterých jsem zvracela a byla každý měsíc  dva dny zcela mimo provoz. I když významně pomohla i regresní terapie, která je mou profesí pro druhé, raw jídlo mi pomohlo k výraznému zmírnění průběhu.

A i kdyžtřeba zažívám těžší období, cítím únavu, a vzácně i bolest hlavy či něco jako nachlazení, oproti minulosti se nyní až zázračně rychle regeneruji.  Mohu říci, že jsem po celý rok zdravá. S raw jídlem tedy zůstávám, protože mi pomáhá pořádně žít.

Jak ses to všechno naučila? Můžu se někde dozvědět víc?

Hodně jsem se naučila svou praxí, ale na začátku jsem si občas něco o raw stravě přečetla na internetu i v knihách. Pomohlo mi to pro argumentaci s okolím, protože na začátku potřebujete přátelskou podporu a pocit, že v tom nejste sami. Jinak i pro praktické nasměrování i základ pro mé další recepty. a také .

Většina jídel připravovaná podle knih vitariánů i internetových videí pro mne byla hůře stravitelná, a tak jsem je začla přetvářet, zjednodušovat a vymýšlet své, a tím vzniklo Jemné Raw.

Pokud by vás zajímalo, jak můžete jíst raw jemně a lehčeji, vyzkoušejte některé z receptů nebo týdenní jídelníček i s recepty. Do začátků jsem pro vás připravila ebook …., který si rovnou můžete zdarma stáhnout. Hlouběji se do světa syrové rostlinné stravy můžete ponořit v Jádru Jemného Raw, kde najdete i více o tomto přírodním intuitivním starvování, který mi pomohl uzdravit tělo, rozproudit v sobě občerstvující energii a umět se ladit na stav zdraví. Jádro Jemného Raw se  spustí 5.6. 2020. Pro ty, kteří se přihlásí do 30.5.2020 jsou připravené výhodné ceny.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.